تاریخ آنکارا با کمال آتاتورک گره خورده‌است. سال 1923، سالی مهم در تاریخ معاصر ترکیه است. در این سال، شهری کوچک و کم‌ترشناخته‌شده در مرکز فلات آناتولی به نام آنکارا، به عنوان پایتخت ترکیه جایگزین استانبول با آن همه عظمت و شکوهش شد. در راس کسانی که این تصمیم را گرفتند، مصطفی کمال پاشا یا همان آتاتورک قرار داشت، یعنی کسی که 9 سال قبل، با سپاهیانش در جنگ جهانی اول، مانع تصرف استانبول توسط نیروی دریایی بریتانیا و فرانسه شده‌ بود. دلیل اصلی انتخاب آنکارا به عنوان پایتخت جدید ترکیه هم همین دوری آن از مرز‌ها و امنیت بهترش نسبت به استانبول بود.

آتاتورک آمده بود تا ترکیه را مدرن کند و آنکارا نماد و مظهر مدرنیته ترکیه شد. قرار نیست با قدم زدن در این شهر، مثل استانبول با بناهای تاریخی متعدد و معماری‌های کلاسیک روبرو باشیم. در عوض تا دلتان بخواهد، در این شهر برج‌ها و ساختمان‌های مدرن دیده‌ می‌شود. آنکارا شهر کوچکی‌ست. برای همین هم ساختمان‌های اداری و حکومتی که لازمه پایتخت سیاسی هستند، به بخشی مهم از شهر تبدیل شده‌اند. اما در کنار بخش حکومتی ترکیه، قرار گرفتن در مرکز و شاهراه کشور ترکیه و ارزان بودن این شهر، آن را به گزینه‌ای جذاب برای کسب‌و‌کارها و تجار تبدیل کرده‌است. بسیاری از تاجران ایرانی، کالاهای خود و به خصوص پوشاک را از این شهر خریداری و یا منتقل می‌کنند. جلسات کاری بین‌المللی فراوانی هم در این شهر و هتل‌های مدرن و زیبایش برگزار می‌شود.

همانطور که گفتیم آنکارا در مرکز فلات آناتولی قرار دارد. موقعیت جغرافیایی شهر، آب‌وهوای آن را تا حدودی مشابه شهر‌های مرکزی ایران از جمله تهران کرده‌است. دمای هوای آنکارا در تابستان‌های گرم‌و‌خشکش به حدود 40 درجه سانتی‌گراد و در سردترین شب‌های زمستان‌ به چند درجه زیر صفر می‌رسد. اگرچه میزان بارش متوسط در آنکارا حدودا دو برابر بارش در تهران است، اما باز هم می‌توان گفت که آنکارا شهری خشک و کم‌باران محسوب می‌شود. این شرایط آب‌وهوایی، بهار و پاییز را بهترین زمان برای سفر به آنکارا می‌کند. البته اگر با کمی گرما یا برف‌وباران مشکلی نداشته باشید، تور آنکارا در تابستان و زمستان هم جذابیت‌های خاص خود را دارد.

آب‌و‌هوای آنکارا را با تهران مقایسه کردیم. بگذارید مقایسه را با حال‌وهوای این دو شهر ادامه دهیم. جمعیت آنکارا بیش از 5 میلیون نفر است. چگالی جمعیت در این شهر کمتر از تهران است و آنکارا شهری آرام‌تر و پاک‌تر از تهران است.

گفتیم که آنکارا شهری جدید و مدرن است. اما این به آن معنا نیست که دوست‌داران فرهنگ و تاریخ از آن لذت نبرند. در واقع، آنکارا شهر موزه‌هاست. جای‌جای شهر پر است از موزه‌های جورواجور که در آنها هم اشیای مربوط به رومیان و هم اشیای تاریخی مربوط به قرن بیستم مانند اولین نسل‌های خودرو، رادیو و … را پیدا خواهید کرد. بسیاری از مسافران ایرانی تورهای معروف‌تر مانند تور آنتالیا و تور استانبول، را به تور آنکارا ترجیح می‌دهند. اما فروشگاه‌های ارزان، هتل‌های بسیار مدرن و مجهز، رستوران‌های رنگارنگ، موزه‌های ارزشمند، جشنواره‌های فرهنگی‌هنری، پارک‌های دیدنی و جاذبه‌های طبیعی اطراف آنکارا، تور آنکارا را به مسافرتی دوست‌داشتنی برای آن دسته از مسافران می‌کند که ریسک انتخاب جاهای کم‌تر متداول را به جان می‌خرند.

Call Now Button