وقت سفارت آمریکا

کشور آمریکا یکی از کشورهایی است که عده زیادی از مردم دنیا دوست دارند در آن اقامت کنند. مردم ایران نیز از این قاعده مستثنی نیستند. با اینکه ایرانیان زیادی در مسیر اخذ ویزا هزینه وقت سفارت آمریکا را پرداخت می‎کنند اما؛ فقط عده معدودی از این متقاضیان موفق به اخذ این ویزا می‌شوند. پیش از هر چیز باید توجه داشت که نوع ویزای درخواستی، هیچ تأثیری در روند درخواست وقت سفارت آمریکا ندارد. لازم به ذکر است در وقت سفارت آمریکا برخلاف وقت سفارت انگلیس و کانادا مصاحبه حضوری نیز انجام می‎شود.

چگونه وقت سفارت آمریکا بگیریم؟

وقت سفارت آمریکا، اولین و اساسی‎ترین قدمی است که باید برای اخذ ویزای آمریکا برداشت. این مرحله از 2 جهت باید مورد توجه قرار گیرد. مرحله اول تهیه مدارک است. مدارک باید با دقت بالایی آماده، ترجمه و سپس به سفارت ارائه شود. مرحله دوم مصاحبه حضوری است. در مصاحبه حضوری، افسر ویزا، گفتگویی درمورد قصد اصلی متقاضی از سفر به آمریکا، با او انجام می‎دهد. توجه داشته باشید؛ علاوه‎بر اهمیت تکمیل هوشمندانه مدارک برای گرفتن وقت، در روز مصاحبه هم اقدامات هوشمندانه‌تری لازم است تا ویزای موردنظرتان بدون بروز مشکلی صادر شود. مراحل گرفتن وقت سفارت آمریکا به این صورت است که ابتدا وقت سفارت را تعیین کرده، سپس فرم تقاضای ویزا را کامل کرده و همراه با مدارک دیگر و ترجمه‌‎های آنها آماده کنید. دقت داشته باشید باید در روز و ساعت تعیین شده برای وقت سفارت، خود را به سفارت آمریکا برسانید.

انواع ویزای آمریکا

آمریکا نیز مانند هر کشور دیگری قوانین مرزی منحصر به خود را دارد. همچنین این کشور ویزاهای مختلفی برای اهداف مختلف صادر می‎کند که در ادامه به توضیح هر کدام از این ویزاها خواهیم پرداخت. اما قبل از آن یک نکته بسیار مهم در خصوص ویزای آمریکا وجود دارد که دانستن آن ضروری است و آن نکته این است که اخذ این ویزا به تنهایی نمی‎تواند به شما اطمینان دهد که اجازه ورود به خاک این کشور را خواهید داشت؛ بلکه شما پس از اخذ ویزا تنها اجازه ورود به درگاه‎های ورودی آمریکا را دارید. در این درگاه‎ها بازرسان وزارت امنیت این کشور درخواست جدید شما را برای ورود به خاک آمریکا بررسی کرده و تصمیم نهایی را می‎گیرند.

اقامت موقت آمریکا

اقامت موقت آمریکا به این معناست که سفارت این کشور به متقاضی اجازه می‎دهد برای مدت معلوم و مشخصی در خاک آمریکا بماند. ویزای موقت آمریکا را می‎توان به 3دسته توریستی، تحصیلی و کاری تقسیم کرد.

ویزای توریستی آمریکا

ویزای توریستی آمریکا که خود به دو دسته B1  (که به‎منظور اهدافی همچون اهداف تجاری و اقتصادی، مذاکرات در مورد قرارداد، شرکت در سمینارهای علمی، شرکت در نمایشگاه‎های تجاری و یا مجامع علمی، پژوهشی، صنعتی و…صادر می‎شود.) و B2  )که به منظور اهدافی همچون دیدار از اقوام و فامیل، معالجه پزشک، سفر تفریحی و… صادر می‎شود.) تقسیم می‎شود؛ این اجازه را به متقاضی می‎دهد که برای مدت کوتاهی برای سفر توریستی یا سر زدن به دوست و فامیل به آمریکا سفر کنند. در طول این سفر این افراد اجازه تحصیل یا کار در آمریکا را ندارند.

قبل از هر چیز بهتر است بدانید شرایط اخذ ویزای توریستی آمریکا، اندکی سخت است. شرایط سیاسی و اقتصادی کشورمان نیز مزید برعلت شده تا اخذ این ویزا برای ایرانیان سخت‎تر باشد.

همانطور که در بالا گفته شد در اخذ وقت سفارت آمریکا برای ویزای توریستی علاوه‎بر اینکه مدارک و ترجمه آنها را به سفارت این کشور ارائه می‎دهید؛ باید در مصاحبه حضوری نیز دقت عمل لازم را داشته باشید. 2نکته مهم و قابل توجه که عدم رعایت آنها ممکن است باعث ریجکت شدن ویزای آمریکا شود یکی وجود مدارک جعلی در میان مدارکتان و دیگری عدم صداقت در مصاحبه حضوری است بنابراین؛ این 2 نکته را حتما در وقت سفارت آمریکا در نظر بگیرید.

اینکه پرونده خود را چگونه و به چه ترتیبی بچینید نیز اهمیت زیادی دارد. بنابراین بهتر است این کار را به مشاوران اخد ویزای آمریکا برای مثال مشاوران آژانس مسافرتی سالیان سفر بسپارید.

ویزای تحصیلی آمریکا

تقریبا تمام مردم دنیا می‎دانند آمریکا دارای مراکز آموزشی و دانشگاه‎های بسیار معتبری است. این اعتبار به معنای داشتن برترین رده‎های دانشگاهی در جهان است. از همین رو بسیاری از دانشجویان جهان آرزو دارند بتوانند در این دانشگاه‎ها تحصیل کنند و یا دست کم یک فرصت مطالعاتی در یکی از دانشگاه معتبر آمریکا به‎دست آوردند. جالب است بدانید سالانه بیش از 700هزار دانشجو برای تحصیل راهی آمریکا می‎شوند. جالب‎تر اینکه با وجود این آمار و ارقام بسیاری از پرونده‎های دانشجویی نیز به‎دلیل محدودیت دانشگاه‎های این کشور در پذیرش به نتیجه نمی‎رسند. در میان انواع مختلف ویزاهای آمریکا، ویزای دانشجویی به ویزای F1 و ویزای فرصت مطالعاتی به ویزای J1 معروف است. در اخذ وقت سفارت آمریکا برای ویزای دانشجویی، متقاضی باید در درجه اول کاملا با سیستم اخذ پذیرش در دانشگاه‎های این کشور آشنایی کامل داشته باشد. متقاضی باید به درستی بداند در کدام دانشگاه شانس بیشتری برای پذیرش دارد. بیشتر مراکز آموزشی آمریکا نمایندگانی دارند که متقاضیانی که می‎خواهند در این مراکز آموزشی تحصیل کنند را راهنمایی می‎کنند. بهتر است اگر شما هم به دنبال اخذ ویزای تحصیلی در آمریکا هستید؛ از کمک این نمایندگان استفاده کنید.

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره هزینه‎ها و مدارک لازم برای اخذ ویزای F1 (ویزای دانشجویی) و  ویزای J1 ویزای فرصت مطالعاتی اینجا را بخوانید.

ویزای کاری آمریکا

ویزای کاری آمریکا آخرین نوع از انواع ویزاهای موقت این کشور است که در این مطلب به آن اشاره می‎کنیم. قوانین مهاجرت کاری به آمریکا در چند سال اخیر شرایط سخت‎تری به خود گرفته است. H1B یکی از انواع ویزاهای کار آمریکاست. در این نوع ویزا درصورتی که بتوانید آن را دریافت کنید؛ می‎توانید به‎عنوان نیروی کار وارد آمریکا شوید. برای اخذ این ویزا باید کارفرمایی را در آمریکا پیدا کنید که خواستار شما باشد. قبل از آن این کارفرما باید اطلاعیه نیاز خود به نیروی کار را 3ماه در آمریکا و پس از آن 3ماه اروپا زده باشد. اگر در این مدت نیروی کار نیافت می‎تواند برای شما دعوت‎نامه بفرستد.

ویزای EB3 برای جذب نیروی غیرمتخصص مانند کارگر غیرماهر صادر می‎شود. این ویزا بیشتر برای کارهای فنی صادر می‏شود. برای اخذ این ویزا باید ثابت شود شما از عهده این کار بر می‎آید. ویزای P نیز نوع دیگری از ویزای کار آمریکاست که به هنرمندان، ورزشکارانی که در سطح بین‎المللی مدال دارند و مشاهیر داده می‎شود. نوعی دیگر از ویزا به نام ویزای J1 نیز وجود دارد که در واقع این ویزا برای فرصت مطالعاتی است که بعدها امکان تبدیل آن به ویزای کاری وجود دارد.

اقامت دائم آمریکا

مانند هر کشور دیگری، کشور آمریکا نیز براساس شرایط و قوانین خود اقامت دائم به کسانی که می‎خواهند این کشور را برای زندگی انتخاب کنند؛ می‎دهد. وقتی از اقامت دائم آمریکا حرف زده می‎شود قبل از هر چیز باید تفاوت بین گرین کارت و سیتیزنی آمریکا را دانست.

گرین کارت نوعی کارت شناسایی است که به‎دلیل رنگش به این اسم شناخته می‎شود. شما به محض اینکه موفق به کسب اقامت دائم آمریکا شوید یک گرین کارت برایتان صادر می‎شود که نشان‎دهنده اقامت دائمی شما در این کشور است. با داشتن این کارت اجازه اقامت و کار در آمریکا را دارید ولی توجه داشته باشید درصورتی که مرتکب جرم یا انجام کار غیرقانونی شوید به سرعت از آمریکا اخراج خواهید شد.

فرق سیتیزن با گرین کارت این است که افرادی که سیتیزن آمریکا را دارند می‎توانند از مزایای بیشتری نسبت به افرادی که گرین کارت دارند بهره ببرند. برای مثال آنها می‎توانند از کمک‎های دولتی استفاده کنند؛ اقوام دور خود را به آمریکا دعوت کنند و به راحتی نیز از کشور اخراج نمی‎شوند.

نوع دیگری از ویزای امریکا که آن را نیز می‎توان در گروه اقامت دائم قرار داد لاتاری است. لاتاری یک قرعه کشی است که هر سالانه دولت آمریکا براساس آن به 55هزار نفر از سرتاسر جهان که درواقع برندگان لاتاری می‎باشند؛ سیتیزنی آمریکا را می‎دهد.

مراحل تعیین وقت سفارت آمریکا

مراحل تعیین وقت سفارت آمریکا از همان زمانی که فرم را دریافت می‎کنید تا زمانی ویزایتان صادر می‎شود به طول می‎انجامد. مراحل تعیین وقت سفارت آمریکا به این ترتیب است که ابتدا در وبسایت کنسولگری مجازی آمریکا ثبت‎نام می‎کنید. سپس فرم درخواست صدور ویزای غیرمهاجرتی را به‎صورت آنلاین پر می‎کنید. پس از آن باید هزینه وقت سفارت و انگشت‎نگاری دریافت شود و در نهایت نوبت به تعیین وقت سفارت آمریکا می‎رسد.

مدارک لازم برای تعیین وقت سفارت

منظور از مدارک لازم برای وقت سفارت آمریکا همان مدارکی است که شما باید همراه با ترجمه آنها را به سفارت این کشور ارائه دهید. این مدارک به قرار زیر است.

  • آدرس ایمیل معتبر و شماره تلفن مسافر
  • درخواست بر روی سربرگ(برای همکاران آژانسی)
  • کپی صفحه ی اول پاسپورت (با حداقل ۶ ماه اعتبار)
  • اسکن عکس تمام رخ ۵*۵ رنگی با بک گراند سفید
  • فرم پر شده DS-160 به زبان فارسی یا صفحه تاییده تکمیل فرم DS-160 به زبان انگلیسی
  • اسکن از صفحه ویزا در صورت داشتن ویزای ایالات متحده در گذشته
  • اصل پاسپورت با حداقل شش ماه اعتبار به انضمام پاسپورت های قبلی
  • دو قطعه عکس تمام رخ ۵*۵ رنگی با بک گراند سفید
  • ترجمه شناسنامه، کارت ملی و سند ازدواج یا طلاق به همراه اصل مدارک
  • مدارک شغلی (گواهی اشتغال به کار، ترجمه روزنامه رسمی، آخرین آگهی تغییرات و تصمیمات، حکم کارگزینی یا بازنشستگی، پروانه مطب یا نظام مهندسی، جواز کسب، پروانه بهره برداری، کارت پرسنلی یا بازرگانی، گواهی شوارای اصناف و …)
  • ترجمه سوابق بیمه
  • ترجمه و اصل کارت پایان خدمت یا معافیت
  • ترجمه سند ملکی به همراه اصل سند
  • پرینت شش ماهه حساب بانکی لاتین
  • نامه تمکن به انگلیسی Bank Statement
  • تاییدیه واریز سفارت
  • تاییدیه برگه وقت سفارت
  • تاییدیه فرم DS160
  • واچر هتل محل اقامت در آمریکا و رزرو بلیط رفت و برگشت
  • در صورت داشتن دعوتنامه، پر کردن فرم ۱۳۴-I به همراه اصل دعوتنامه

تقویم وقت سفارت آمریکا

منظور از تقویم وقت سفارت آمریکا آن زمان‎ و روزهایی است که شما می‎توانید به‎عنوان وقت سفارت خود انتخاب کنید. پس از اینکه فرم درخواست ویزا را تکمیل کردید؛ هزینه را پرداخت کردید و ثبت نهایی را زدید؛ باید از Appointment schedule وقت‎های موجود را بررسی کرده و نزدیک‎ترین و مناسب‎ترین وقت سفارت را برای خود انتخاب کنید. البته این تقویم به‎طور مرتب آپدیت می‎شود و ممکن است شما نتوانید به‎درستی از آن استفاده کنید بنابراین؛ بهتر است در این کار از کمک کارشناسان استفاده کنید.

مدت زمان تعیین وقت سفارت آمریکا

مدت زمانی که برای گرفتن هر کدام از ویزاهای آمریکا لازم است بسته به نوع ویزا فرق می‎کند. معمولا به متقاضیان ویزای دانشجویی، گرین کارت و سیتیزن وقت نزدیک‎تری از سایر متقاضیان داده می‎شود. نکته جالب درمورد تعیین وقت سفارت آمریکا این است که برخی از کنسولگری‎های این کشور تمرکز اصلی خود را روی یک نوع ویزا می‎گذارند اگر بتوانید هر کدام از این کنسولگری‎ها را پیدا کنید؛ کارتان زودتر راه خواهد افتاد.

سفر به کشورهای واسط

به‎دلیل عدم وجود سفارت آمریکا در ایران، متقاضیان مجبورند که وقت مصاحبه را در کشوری دیگر دریافت کنند. ترکیه، ارمنستان و امارات متحده عربی، مقصدهای مناسبی برای دریافت وقت سفارت آمریکا هستند و معمولاً ایرانیان این کشورها را برای پی‌گیری مراحل ویزا انتخاب می‌کنند. نکته مهم درمورد این مقصدها تسلط آفیسرهای ویزا به زبان فارسی است که علت آن، درخواست‌های فراوان ایرانیان برای اخذ وقت سفارت از این ۳ مقصد (آنکارا، دبی، ارمنستان) است. این امر سبب می‌شود که متقاضیان ایرانی با اعتماد به نفس بیشتری به سؤالات پاسخ بدهند

کشورهای واسط برای گرفتن وقت سفارت آمریکا

هزینه وقت سفارت آمریکا


هزینه تکمیل فرم DS-160، واریزی سفارت و اخذ وقت سفارت آمریکا برای هر متقاضی در زیر آمده است و تمامی این مراحل توسط کارشناسان ویزای آمریکای سالیان سفر انجام خواهد پذیرفت.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Button