بایدها و نبایدها در بازدید از معبدهای بودایی

بایدها و نبایدهای پوشش و رفتار در معابد بودایی (از جمله معابد تایلند)

حضور در اماکن مذهبی شهرهای مختلف نیازمند احترام به باورها و سنت‌های مردمان آن شهرهاست. حضور در معابد بودایی هم از این قائده مستثنی نیستند. قسمت‌های مرکزی و جنوب‌شرقی آسیا، سکونتگاه اصلی بودائیان است. بسیاری از معابد بودائی بزرگ و زیبای این مناطق، تبدیل به جاذبه‌های گردشگری شده‌اند. معمولا مسافران تورهای جنوب شرقی آسیا، حداقل بازدید از یک معبد بودایی را در برنامه‌ی سفرشان دارند. به خصوص مسافران تور تایلند، بسته به شهر محل اقامت، از یک یا چند تا از معابد این کشور بازدید خواهند کرد؛ چراکه بعضی از معبدهای باشکوه و دیدنی تایلند، جزو اصلی‌ترین جاذبه‌های گردشگری تایلند هستند.

با توجه به اهمیت رعایت رفتار عرفی در معبدها و همچنین برخوردهایی که مردم بومی با متخلفین می‌کنند، توصیه می‌‌شود مسافران قبل از سفر به تایلند، نکات لازم را بدانند.

البته در کل نباید از این بابت نگرانی داشته باشید. در سال‌های اخیر و با توجه به حضور پررنگ توریست‌ها در این مناطق، حساسیت‌ها تا حدودی کمتر شده‌است. دولت‌ها هم در دوراهی احترام به باورهای افراد مذهبی و تسهیل و جذاب کردنِ مسافرت توریست‌ها، حد وسط را گرفته‌اند و تنها در چند مورد خاص و رفتارهای بسیار نامناسب است که فرد خاطی با مجازات حکومتی روبرو می‌شود. ضمنا کشور ایران، خود یک کشور مذهبی‌ست و بنابراین مسافران ایرانی تور تایلند، با کلیات شرایط حضور در اماکن مذهبی آشنا هستند و حتی ندانسته هم بسیاری از اصول رفتاری را رعایت می‌کنند.

مهم‌ترین نکاتی را که در حین بازدید از معابد بودایی باید رعایت کنید، در ادامه خواهیم گفت. بعضی از معبدها، قوانین بیشتری دارند. در هنگام بازدید از کلیه معبدها، اگر نکات زیر را رعایت کنید و ضمنا به رفتار سایر افراد کمی دقت داشته باشید و با ملاحظه رفتار کنید، هیچ آزردگی و مشکلی برای شما و بومیان پیش نخواهد آمد.


پوشش مناسب در معابد بودایی

بایدها و نبایدها در بازدید از معبدهای بودایی

قوانین معابد مختلف درباره پوشش کمی با هم متفاوت است و بعضی از معبدها سخت‌گیرترند. با این حال با یک پوشش معمولی احتمالا با هیچ مشکلی مواجه نخواهید شد.

آب‌وهوای کشورهای جنوب شرقی آسیا نسبتا گرم است. لذا بسیاری از گردشگران در بازدید از این کشورها، لباس‌های سبک و کم می‌پوشند. اما در هنگام بازدید از معابد این نکات را در نظر داشته باشید:

  • آقایان شلوارک‌های بسیار کوتاه و تن‌پوشهای آستین‌حلقه‌ای نپوشند. اما برای مثال برای بازدید از معبد وات پرا خائف در بانکوک باید حتما شلوار بپوشید. پوشیدن صندل معمولا اشکالی ندارد اما صندل باید پشتش بند داشته باشد و مثل دمپایی نباشد.
  • خانم‌ها باید دامن‌هایی بپوشند که بلندتر از زانویشان باشد. پوشیدن شلوار مجاز نیست. تن‌پوش‌ها باید آستین داشته باشند و تاپ‌های بندی مجاز نیست. درباره‌ی پوشیدن صندل، شرایط مشابه با آقایان است.
  • در بعضی از معابد از جمله معبد وات پرا خائف بانکوک، قسمتی تعبیه شده‌است که شلوار و پوشاک مناسب به بازدیدکنندگان امانت داده‌ می‌شود.
  • قبل از ورود به معبد، کفش‌هایتان را در بیاورید. در کنار ورودی‌ها، قفسه‌هایی برای کفش‌ها وجود دارد. همچنین درون معبد، کلاهتان را از سر بردارید.

رفتار مناسب در معابد بودایی

  • درب ورودی بسیاری از معبدها، پاشنه‌ی‌ چوبی بلندی دارد. این پاشنه مقدس است و نباید پایتان را روی آن بگذارید. همچنین جلوی آن توقف نکنید.
  • محترمانه رفتار کنید. از بلند صحبت‌کردن و ایجاد سروصدا خودداری کنید. همچنین کودکان خود را در این زمینه توجیه کنید. البته بومیان برای کودکان کمی منعطف‌تر خواهند بود. موبایل خود را روی حالت بی‌صدا بگذارید. هدفون در گوشتان نباشد. از خوردن آدامس و استعمال دخانیات پرهیز کنید.
  • به مجسمه‌های بودا و سایر المان‌های مذهبی احترام بگذارید. آنها را به هیچ عنوان لمس نکنید. ضمنا پاها در باور تایلندی‌ها کثیف هستند. پس در هنگام نشستن حتما توجه داشته باشید که پاهایتان به سمت مجسمه‌ها نباشد. در هنگام اشاره کردن به نقاط مختلف، احتیاط کنید. اگر نیاز داشتید به چیزی اشاره کنید، با 4 انگشت دست و به صورت محترمانه اشاره کنید.
  • متاسفانه خانم‌ها، باید موارد بیشتری را رعایت کنند. راهب های بودایی اگر توسط خانم‌ها لمس شوند اعمال ویژه‌ و سختی را برای پاک شدن باید انجام دهند. پس هرگز با آنها تماس ایجاد نکنید. اگر در مسیر حرکت آنها بودید، محترمانه کنار بروید تا بتوانند به راحتی عبور کنند. همچنین خانم‌ها نباید مستقیما چیزی به راهب‌ها بدهند. برای اینکار، شی مورد نظر را باید به یک مرد بدهید و یا از پوشش مخصوص این کار استفاده کنید. البته مردها هم باید اشیا را فقط با دست راست به راهب‌ها بدهند.بایدها و نبایدها در بازدید از معبدهای بودایی
  • عکاسی در اکثر معابد بودایی مجاز است و در معابدی که استثنا هستند، با تابلوهای هشداردهنده، متوجه این مسئله خواهید شد. اما در هنگام عکاسی، شان و احترام مکان را نگه دارید. ترجیحا قبل از گرفتن عکس از مناسک مذهبی و افراد، اجازه بگیرید. از عکاسی به حالتی که مانع انجام مناسک و عبادت دیگران شود خودداری کنید. از عکاسی به گونه‌ای که توهین‌آمیز باشد خودداری کنید. به خصوص در هنگام عکاسی در کنار مجسمه‌ها و تمثال‌ها مواظب رفتار و حالت چهره‌ی خود باشید. به دلیل اهمیت، باز هم یادآوری می‌کنیم که مجسمه‌ها را به هیچ عنوان لمس نکنید.
  • راهب‌ها بعدازظهرها چیزی نمی‌خورند. ترجیحا از غذا خوردن در اطراف آنها پرهیز کنید.
  • همانطور که گفتیم راهب‌ها و مردم بومی، بچه‌ها را دوست دارند و در برخورد با آنها منعطف‌تر هستند. با این حال، پیش از حضور در معبد، کودکان را درباره‌ی رفتارهای جنجال‌برانگیز توجیه کنید. در طول بازدید هم توصیه می‌شود کودکان را همواره پیش چشم داشته باشید.

در پایان باز هم یادآوری می‌کنیم که بابت قوانین معابد، نگران نباشید. اگر نکات بالا را رعایت کنید، به رفتارهای دیگران دقت داشته باشید و در رفتارتان ملاحظه و احتیاط داشته باشید، به هیچ عنوان برای بومیان و راهب‌ها ناراحتی پیش نخواهد آمد.

Call Now Button