یک روز در آنتالیا

برنامه ای ساده برای گذراندن یک روز در آنتالیا

اگر قرار است در آینده‌ای نزدیک اولین سفرتان به کشور ترکیه و شهر آنتالیا را تجربه کنید، این مقاله می‌تواند راهنمای خوبی برای سفرتان باشد. حتماً قبل از سفرتان به ترکیه سواحل زیادی را دیده‌اید اما به شما قول می‌دهم که با گذراندن یک روز در آنتالیا نظرتان حتی در مورد آب هم عوض می‌شود؛ آب دریا آن قدر شفاف و آبی است که شرط می‌بندم تا به حال چنین چیزی را ندیده‌اید.

آنتالیا شهری پر از تاریخ، فرهنگ، چهره‌های دوستانه و گل و گیاه است. نقطه آغاز ماجراجویی ما در این شهر از محل هتلمان آغاز شد. جایی در قلب شهر قدیمی کالیچی (Kaleici) که حال و هوای مخصوص خودش را داشت. اگر مشتاقید بدانید یک روز در آنتالیا را با انجام چه کارهایی می‌شود سپری کرد، در ادامه با ما همراه باشید.

شهر کالیچی در آنتالیا (kaleiçi old city)

آنتالیا قبل از این که به یکی از توریستی‌ترین شهرهای ترکیه تبدیل شود، شهری تاریخی برای کشورش بوده است. این مسئله را حتی با یک پیاده‌روی چند ساعته در سطح شهر هم می‌توانید درک کنید؛ چرا که سبک معماری سنتی خود به خود تاریخ غنی شهر را به شما یادآور می‌شود. شهر کالیچی که آن را کالیسی هم صدا می‌زنند، هم برای گردشگران و هم برای ساکنانش حائز اهمیت است. جالب است بدانید دولت ترکیه در جهت حفظ آثار تاریخی موجود در این شهر، بالاجبار قوانین متعددی برای شهروندان وضع کرده است. با این حال مردم کالیچی به خوبی با این قوانین کنار آمده‌اند و برای تاریخ کشورشان احترام زیادی قائلند. مثل خیلی از آثار تاریخی دیگر کشور ترکیه که به دوره رومی‌ها تعلق دارند، کایچی هم از دوران روم باستان تاکنون وجود دارد.

یک روز در آنتالیا

مغازه‌های زیادی در این محله وجود دارند که جای خوبی برای خرید سوغاتی و یادگاری‌های از سفرتان هستند. کافه‌ها، هتل‌ها و خانه‌های قدیمی زیادی را در این محله می‌بینید که هر کدام معماری منحصربه‌فرد خودشان را دارند. اگر بخواهیم کافه‌ها را از نظر قیمت بررسی کنیم هر دو نوع ارزان و گران در این اطراف پیدا می‌شود. از روی دیوار اکثر خانه‌های کالیچی گل و گیاهان رونده را مشاهده می‌کنید که مثل یک آبشار آویخته شده‌اند. از اینجا می‌توانید به سمت بندر و ساحل کوچک شهر حرکت کنید یا از صخره‌ها به سمت پایین و تا جلوی دریا بروید و منظره‌ای شگفت انگیز از دریا و کوه‌ها را ببینید.

اگر دوست دارید ریز و درشت منطقه کالیچی را ببینید، بهترین کار استفاده از تور پیاده روی رایگان است. البته ممکن است این تورها برنامه یک روز در آنتالیا را به هم بزنند اما می‌توانند گزینه خوبی برای گشت و گزار در مناطق دیدنی شهر باشند. با این حال ما بازدید از شهر را بدون کمک تور و فقط با یک نقشه شروع کردیم.

یک روز در آنتالیا و پیاده گردی

اولین ایستگاه ما دروازه هادریان (Hadrian’s Gate) بود. این دروازه در دوران اپراطور رومی به نام هادریان ساخته شده و به افتخار او نامگذاری شده است. قدم زدن در همان مسیری که روزی یک اپراطور رومی آن را طی کرده است حس جالبی به شما منتقل می‌کند. این مسیر آن‌قدر دست نخورده و سالم باقی مانده که حتی رد چرخ دستی‌های بی شماری که از آن عبور کرده‌اند را روی زمین خواهید دید.

شهر کالیچی در آنتالیا (kaleiçi old city)

می‌دانید هیجان انگیزترین بخش ماجرا این است که شما به معنای واقعی کلمه این جاذبه‌های تاریخی را از نزدیک می‌بینید. یعنی هیچ دیوار یا محافظ شیشه‌ای بین شما و جاذبه‌های تاریخی وجود ندارد و این باعث می‌شود که شما واقعاً با تاریخ دست و پنجه نرم کنید.

بعد از عبور از دروازه هادریان ما تصمیم گرفتیم که در کوچه و خیابان‌ها قدم بزنیم. باورتان نمی‌شود که حتی با پرسه زدن در خیابان‌ها هم جاذبه‌های تاریخی متعددی پیدا خواهید کرد. مناره کسیک (Kesik)، برج رومی هیدیرلیک (Hidirlik) و پارک کارالیگلو (Karaalioglu) را در همین پیاده روی کوتاه پیدا کردیم! مردم محلی این منطقه از این محله‌ها برای عکاسی روز عروسی استفاده می‌کردند و ما هم چند عروس و داماد را آن‌جا دیدیم.

کم کم باید از محدوده شهر قدیمی دل می‌کندیم و به جاهای دیگر سر می‌زدیم. به خروجی شهر که نزدیک شدیم برج ساعت کالیچی مناره ییولی (Yivli Minaret) را دیدیم. یک چیز جالب دیگر هم در همین حوالی دیدیم؛ یک پناهگاه گربه (cat sanctuary). جایی که برای گربه‌های خیابانی در نظر گرفته شده تا آن‌ها را از سرمای شدید زمستان یا آفتاب سوزان تابستان نجات دهد. در صورت نیاز خدمات دامپزشکی هم برای گربه‌های این پناهگاه انجام می‌شود. حین پیاده گردی در سطح شهر خودتان را به یک بستنی خوشمزه مهمان کنید.

پناهگاه گربه (cat sanctuary) یک روز در آنتالیا

موزه آنتالیا

اگر از دوستداران تاریخ هستید بازدید از موزه آنتالیا برای شما ضروری است. به خصوص اگر از دیدن ویرانه‌های باستانی و قدیمی لذت می‌برید، حتماً باید موزه آنتالیا را از نزدیک ببینید. موزه آنتالیا با 13 سالن نمایش و یک گالری روباز در هوای آزاد، یکی از بزرگترین موزه‌ها در کشور ترکیه به شمار می‌رود. موزه آنتالیا بیش از پنج هزار اثر هنری را در دل خود جای داده و از آن‌ها محافظت می‌کند. آثار این موزه بیشتر از همه به نواحی مدیترانه‌ای و پامفیلیه پرداخته؛ گچ‌بری‌ها و مجسمه‌هایی از ویرانه‌های محلی رومی مثل شهر قدیمی پرگه (Perge) و ترمسوس (Termessos) را در این موزه مشاهده می‌کنید که به نظر من یکی از جالب‌ترین قسمت‌های آن است. در موزه آنتالیا علائم راهنما و توضیحات ترجمه انگلیسی دارند و راهنمای صوتی هم در دسترس است.

انتخاب هتل برای گذراندن یک روز در آنتالیا

چون قرار است زمان کوتاهی را در این شهر مستقر شوید پس لازم نیست هتل خیلی گران قیمت و لاکچری را برای اقامتتان رزرو کنید. حتی یک هتل bed & breakfast هم می‌تواند برای شما کافی باشد چون تمام روز را بیرون از هتل هستید. ما هتل Art Atelya Art را برای اقامتمان انتخاب کردیم که بسیار زیبا و البته مجهز بود. حیاط هتل با گل و شکوفه پوشیده شده بود و یک کاکتوس غول پیکر وسط گل‌ها به چشم می‌خورد. دروازه‌های ورودی هتل حالت قدیمی داشتند؛ طوری که گمان می‌کردی در گذشته این درها برای ورود اسب‌ها و شترها ساخته شده‌اند.

اتاق ما در طبقه دوم قرار داشت؛ درهای باریک و یک بالکن بزرگ اولین ویژگی‌های اتاق بود که توجه ما را به خود جلب می‌کرد. تختخواب راحت، حمام با فشار آب مناسب و سیستم تهویه هوای مطبوع از دیگر مزیت‌های مهم اتاقمان بود. اما جذاب‌ترین بخش ماجرا برای ما صبحانه بود؛ صبح برای استراحت به حیاط و کنار استخر رفتیم. صبحانه سنتی ترکی با پنیر مخصوص، سالاد، املت، چای و قهوه ترکی خوردیم که برای شروع روز واقعاً فوق العاده بود.

هتل برای یک روز در آنتالیا

با وجود این که ما فقط یک روز در آنتالیا مستقر شدیم، اما تجربه‌های خوبی از این سفر برای ما به جا ماند. ما فقط به آنچه که شهر آنتالیا برای گردشگران ارائه کرده بود توجه کردیم و از سفر کوتاهمان لذت بردیم. اگر فرصت بیشتری در اختیار داشتیم حتماً چندین روز را برای گردش در این شهر و تفریح در سواحل زیبایش اختصاص می‌دادیم. تور آنتالیا می‌تواند گزینه خوب و مقرون به صرفه‌ای برای سفر چند روزه به این شهر باشد.